Contact

Home

Zelfportret (Ready Made)

Als ze zestien is moeten ze de jongens van haar afslaan, grote blauwe kijkers, blonde haartjes. Lelijke bitch. Leuk, je haar, wel donker. Heb je nog meer piercings? Meisje kijk hoe klein je bent kijk dan ik kan haar tillen, meisje, ik til je. Hoe kan het eigenlijk dat jij nooit zweet? Ik vind wel dat je er een beetje lesbisch uitziet met die jas. Check hoe ze loopt dan. Ze gaan wel minder snel hangen, als ze zo klein zijn. Loop normaal. Noh maar je hebt echt een mooie grote bil hoor. Waarom zit je zo, dat past niet bij je. Lekkere tieten. Mooi buikje. Hee, meisje, ben je een jongen of een meisje, laat me even checken. Ik heb een dochter, ze woont in Algerije en haar ogen zijn precies even blauw als die van jou. Zo, jij bent goed opgedroogd! Manwijf…. [lees hier verder]

Een zelfportret (ready made), geschreven voor ILFU en Centraal Museum. Het is ook te lezen in het magazine ‘Double Act’, te verkrijgen via het museum of al verkregen bij De Groene Amsterdammer. Van de website:

Twee ogenschijnlijk totaal verschillende collecties ontmoeten elkaar in Double Act: de monumentale video-installaties van de Amerikaanse familie Kramlich en 17de-eeuwse schilderwerken van het Centraal Museum. ILFU en het Centraal Museum voegen samen een extra laag aan de tentoonstelling toe. Diverse schrijvers en dichters lieten zich inspireren door het tijdloze van de schilderijen en het visuele verhaal van de videokunstenaars. Vandaag: Roos van Rijswijk. Ze schreef dit verhaal bij de combinatie van Marina Abramović’ Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful (1975) en diverse portretten van vrouwen door onder meer Johan van Bronchorst, Gerard van Honthorst en Jan van Bijlert.

Vond je dit interessant?